De eerste personenauto ter wereld met een automatisch traploze versnelling, de Variomatic, was de Daf 600 in 1958. In de jaren '50 werd getest met 'het pientere pookje' en kwamen de ontwerpen tot stand die leidden naar de door Willem van den Brink ontworpen Daf 600: de oer-Daf.
Evolutie van het ontwerp
Het begon allemaal met een schets. Ontwerper Willem van den Brink tekende een compacte sedan met een hoge daklijn zodat de inzittenden veel hoofdruimte hadden. Afgeronde vormen domineerden het ontwerp. De ontwerptekeningen tonen ook de carrosserievariant Bestel met scharnierende achterdeur (zie volgende sectie).
Vanuit de tekeningen werd een 1:5 kleimodel van de Daf 600 gemaakt, te zien op foto 2 met ontwerper Van den Brink. Daarna werden modellen op ware grootte gebouwd van gips over een frame van houten balken en voorgevormde platen van piepschuim in maart 1956, te zien op foto 4 en 5 (links). Het studiemodel rechts op foto 5 toont een evolutie van dat ontwerp. Datzelfde model, vervaardigd uit staalplaat, werd buiten aan de directie getoond in september 1956 (foto 6).
De eerste ontwerpen hadden diagonaal geplaatste stootblokken in plaats van een voorbumper. De vroege studiemodellen tonen een tijdelijk logo op de motorkap en bevatten nog géén knipperlichten ('oortjes' op de B-stijl). De grille heeft ook verschillende ontwerpen gekend. Uiteindelijk hebben de stootblokken plaats moeten maken voor een conventionele voorbumper, kreeg de 600 het sierlijke 'Daf-logo in schrijfletters', de kenmerkende oortjes als knipperlichten en een minder afgeronde grille zonder horizontale spijlen.
Testen van de Variomatic: Daf Junior
Om de Variomatic in het geheim te testen zonder nieuwsgierige ogen, werd deze eerst ingebouwd in een personenwagen van het merk Lloyd.
Later werd er proefgereden met een zelfgebouwde combi (Daf "Junior" concept) met de bodemplaat van de 600. Deze stationcar stond bij de RDW geregistreerd als 'Daf Junior' met kenteken VG-93-74. De carrosserie van de Daf Junior is vernietigd maar de bodemplaat is vervolgens weer gebruikt voor een ander prototype.
Om de techniek aan de tand te voelen met testritten, werd de Daf 600 in camouflage-outfit uitgevoerd: met onder andere een huif en een nep motorkap.
Er zijn meerdere prototypes gebruikt die een kenteken kregen om op de openbare weg te mogen rijden en testen: onder andere de XP-32-08 en XT-91-78.
Daf 600 met andere grille
Deze Daf 600 is een préproductiemodel uit 1957 (en hier gefotografeerd in 1958) met een alternatieve, afwijkende grille die niet in serieproductie werd genomen. Een 600 uit de voorloopserie met een 'mondje' wat de voorkant een vrolijke uitstraling geeft. Omdat het productietechnisch ingewikkelder was om deze grille te maken, is er bij de start van de serieproductie gekozen voor de uiteindelijke 'originele' versie.
Daf 600 Bestel
Toen de Daf 600 op de markt was, werd geëxperimenteerd met een '600 Bestel' om ondernemers te kunnen bedienen met een 'werkpaard' met variomatische gemakken. De gedetailleerde ontwerpschets geeft een indicatie van deze carrosserievorm, terwijl Daf 600 ontwerper Willem van den Brink al bij zijn eerste schetsen deze combi-variant tekende.
De foto's van het prototype met fabrieks-/handelarenplaten FH-68-90 tonen een volumineuze 1e type Daf 600 (met de 'oortjes' als knipperlichten) met een identieke voorzijde als z'n Sedan-broer, maar met een verlengde en iets afgeronde daklijn en een recht achtersteven. De riante achterdeur die daar naar rechts scharniert geeft toegang tot een groot laadruim. Het grote logo in schrijfletters laat geen twijfel bestaan dat dit een Daf is; een variomatische bestelauto.
De foto's zijn genomen voor het DAF hoofdkantoor in Eindhoven.
Het voertuig met kenteken TA-52-85 is een prototype Daf 600 Bestel gebaseerd op een 2e type Daf 600, met grote koplampen. Deze 600 Bestel werd getest door staatsbedrijf PTT voor de Technische Dienst.
Het bleef bij prototypes en er is uiteindelijk geen bestelvariant gekomen van de Daf 600. Vanaf 1961 kwam voor de Daf 750 de bestel- en combiversie in het modellengamma, maar deze had een afwijkende carrosserie, waar de deur naar links scharniert. Deze variant werd volop geleverd aan en ingezet bij de PTT.
Daf 600 Stationcar
Doordat tijdens de vroege ontwikkeling van de Daf 600 een 'Daf Junior' prototype was gebouwd met een stationcar-carrosserie, werd er ook gekeken naar een Daf 600 stationcar. Een ontwerpstudie op papier geeft een idee hoe men daar over dacht bij het eerste type Daf 600. De foto aan de rechterkant laat een Daf 600 Stationcar zien voor het DAF hoofdkantoor in Eindhoven. Het is een tweede type 600, met richtingaanwijzers aan de voorkant en grotere koplampen. De daklijn van de 600 Sedan is doorgetrokken richting een rechte achterkant, en we zien rondom veel glas door extra ruiten na de B-stijl. Vermoedelijk is het bij dit ene exemplaar met kenteken TA-12-84 gebleven.
Daf 600 Pick-up
Voorafgaand aan de productie Pick-up versie van de Daf 600 die leverbaar werd in 1961, is ook met deze carrosserievorm geëxperimenteerd. Vermoedelijk is dit exemplaar gebouwd voor de organisatie of de begeleiding van de jaarlijkse 3-Beerzen Rally, en een opmaat voor een productieversie van deze variant. De foto's tonen een 1e type Daf 600 Pick-up, met de 'oortjes' als richtingaanwijzers boven in de B-stijl, wat de uiteindelijke versie niet zou hebben. Verder zien we een schuin aflopende cabine richting de laadbak met eveneens schuin geplaatste achterruit onder een afdakje van het iets doorlopende dak. Ook dat zou het productiestadium niet halen: op de uiteindelijke Daf 600 Pick-up was dit recht. Dit prototype heeft nog de 'dummy-tankdop' voor het symmetrische effect, en een achteruitrijlamp. Een ander groot verschil is de laadklep: die is een stuk lager want hij loopt niet naar boven door tot aan de bovenkant van de laadbak maar heeft een soort inkeping. Het prototype van de Daf 600 Pick-up met kenteken AX-75-69 bestaat niet meer.
▲ Naar de index